Este dotat cu mitraliere şi rachete, având de asemenea un blindaj extrem de gros pentru un vehicul aerian. Din aceste motive, mai este supranumit şi „tancul zburător”, scrie War History Online.
Şi-a făcut simţită prezenţa în anii ’80 în Afganistan şi faptul că mujahedinii l-au numit „Carul lui Satan” vorbeşte de la sine.
Sovieticii au început dezvoltarea elicopterului la sfârşitul anilor ’60, atunci când au realizat că au nevoie de un vehicul de suport şi transport al infanteriei similar cu cel folosit de americani în războiul din Vietnam.
Astfel, inginerul rus Mikhail Mil a proiectat un aparat de zbor util în transport, suport şi atac. Deşi conceptul a fost respins de mai multe ori, a reuşit să-l ducă în pasul de dezvoltare.
Procesul a avut multe întârzieri şi a trecut prin multe revizuiri şi modificări înainte de a fi produs în masă. Mil a murit în 1970, dar proiectul a continuat, ducând la modelul Mi-24A.
Elicopterul a avut mai multe variaţii şi modificări de-a lungul timpului, care au inclus îmbunătăţiri ale sistemelor şi armamentului. În general, se poate spune că este multifuncţional, incluzând mitraliere, rachete antitanc şi alte rachete în funcţie de misiune şi obiective.
Elicopterul Mi24 are un cockpit dublu/ Credit foto: Pixabay
Este alimentat de două turbine care au în total 4.400 de cai putere, atingând o viteză maximă de 320 km/h. Şi astăzi este unul dintre cele mai rapide elicoptere din lume.
Mi24 are un cockpit dublu pentru un pilot şi un ofiţer de sisteme de armament, cu loc şi pentru un tehnician. Poate transporta opt soldaţi sau patru tărgi.
Pentru export, au fost create mai multe variante, precum Mi-25, Mi-28 şi Mi-35. Piloţii ruşi îl mai numesc „Galya”, „Crocodilul” sau „Paharul de Băut”.
Este cunoscut mai ales pentru puterea sa de atac şi pentru distrugerile cauzate în Afganistan. Ruşii l-au modificat, devenind în acest teatru de operaţiuni mai degrabă un elicopter de atac, capacitatea sa fiind folosită mai mult pentru armament.
Printre elicopterele considerate că puteau echivala cu Mi-24 se numără şi elicopterul românesc IAR330, construit de IAR Braşov între 1974 – 1975 sub licenţa franceză a SA 330 Puma.
Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole:
Apaşul contra Rechinului Negru – Care este cel mai bun elicopter de atac din lume?
Acesta este cel mai mic elicopter din lume